یکی از بیماری هایی که بدون شک همه ما در مورد آن شنیده ایم و کمتر کسی از تعریف درست آن، نشانه ها، عوارض و راه های درمانی اش با خبر است. مقاله امروز به توضیح اجمالی این موضوع از از زبان دکتر علی توسلی ، بهترین جراح بینی بابل می پردازد. در علم پزشکی به توده های اضافی درون بینی که به دنبال رشد بیش از حد مخاط بینی یا همان لایه پوشاننده داخلی ایجاد می شوند، پولیپ بینی می گویند. پولیپ ها موجب انسداد بینی شده و همین امر مشکلات تنفسی را برای فرد به دنبال خواهد داشت.  عفونت های بینی و سینوس از جمله دلایل به وجود آمدن پولیپ ها می باشند. آلرژی و حساسیت منجر به تحریک مخاط بینی شده و بدین ترتیب می تواند موجب بروز پولیپ در درون بینی گردد. پولیپ ها ضایعات خوش خیمی می باشند که در بیشتر موارد نیازمند جراحی بینی و درمان نیستند.

پولیپ بینی

درباره پولیپ بینی

پولیپ ها در سایزهای مختلفی وجود داشته، برخی کوچک و برخی بزرگتر می باشند. از نظر شکل شبیه به قطرات اشک بوده، می توانند صورتی، زرد یا قهوه ای رنگ باشند. شکل آن ها با افزایش تعداد و رشد آن ها شبیه به خوشه انگور می شود. این زائده ها به طور همزمان در یک یا هر دو سوراخ بینی رشد می کنند. پولیپ ها می توانند هم به صورت تکی و هم طبق الگوی مشخصی رشد نمایند که در آخر شبیه به خوشه می شوند. در صورتی که سایز پولیپ ها بزرگ باشد فرد را دچار اختلالاتی می کند که بر روی سیستم بویایی او تاثیر خواهد گذاشت. این توده ها همچنین می توانند سینوس را مسدود نموده و فرد را دچار مشکلات عدیده ای نماید که عفونت های مکرر سینوسی یکی از شایع ترین آن ها می باشد. لازم به ذکر است که این مشکل در میان مردان شایع تر از خانم ها بوده و آقایان 2 تا 4 برابر بیشتر دچار این عارضه می گردند. همچنین احتمال ایجاد پولیپ در افرد مبتلا به آلرژی، آسم و عفونت های مکرر سینوسی از سایر افراد بیشتر است.

پولیپ بینی در کودکان

یکی از مهم ترین سوالاتی که افراد در مرورگر ها جستجو می کنند این است که آیا کودکان نیز دچار این عارضه می شوند؟ دکتر علی توسلی در پاسخ به این سوال این چنین بیان می کنند : این بیماری معمولا در افراد بزرگسال بسیار شایع می باشد اما این امکان نیز وجود دارد تا کودکان نیز به آن دچار شوند. سن پایین کودکان باعث می شود تا از دردی که احساس می کنند آگاه نباشند یا ندانند علت بروز این درد چیست ، در خیلی از موارد کودک سعی در پنهان کردن این درد می باشد. این موضوع می تواند ناشی از بازیگوشی کودک یا ترس از مصرف دارو های تلخ باشد. از همین رو والدین باید نسبت به تغییر رفتار کودک خود آگاه باشند تا در صورت بروز هر گونه مشکل سریعا اقدام کنند. اگر در زمان خواب کودکتان مشاهده خرناس کشیدن او شدید یا صدا از بینی و گلوی او خارج می شود حتما به یک پزشک متخصص گوش و حلق و بینی متخصص در شهر محل سکونت خود مراجعه کنید. چرا که این علائم نشان دهنده بروز تغییرات در سیستم تنفسی کودک است.

پولیپ بینی

عوامل موثر در بروز پولیپ بینی

افرادی که دارای شرایط ذیل هستند بیشتر از سایرین در معرض بروز این توده ها قرار دارند:

• آسم
  • فیبروز کیستیک
  • رینیت آلرژی
  • عفونت سینوسی مزمن – سینوزیت مزمن
  • عکس العمل به مصرف آسپرین

به طور کلی باید بگوییم هر مشکل یا بیماری که منجر به تورم دائمی حفره داخلی بینی و سینوس شود موجب افزایش احتمال بروز پولیپ بینی می گردد. سن، فاکتور بعدی در این عارضه می باشد؛ به طوریکه افراد بالای 40 سال بیشتر در معرض بروز این توده ها قرار دارند.

پولیپ ها چه علائمی دارند؟

علائم پولیپ های بینی شبیه به سرماخوردگی بوده و شامل موارد ذیل می باشد:

1. احساس خفگی
  2. ترشح از بینی
  3. آبریزش مکرر از بینی
  4. سردرد یا درد صورت
  5. فشار به سینوس ها
  6. کاهش حس بویایی و چشایی
  7. خرناس کشیدن
  8. انسداد مزمن بینی
  9. سر دردهای دائمی در صورت وجود عفونت سینوسی
  10. تنفس دهانی و ناتوانی در تنفس از راه بینی

چنانچه نشانه ها و علائم ذکر شده بیشتر از 10 روز به طول انجامید حتماً به یک متخصص گوش و حلق و بینی خوب در شهر خود مراجعه نمایید.

چگونه از بروز پولیپ بینی در کودکان جلوگیری کنیم؟

• برای اینکه کودک خود را از ابتلا به این مشکل در امان نگه دارید بهتر است به نکات زیر توجه فرمایید:
  • رطوبت محل زندگی خود را کنترل نمایید در صورت کم بودن میزان رطوبت از دستگاه بخور استفاده نمایید.
  • ساعت کودک را تنظیم کنید.
  • توصیه می شود میزان مصرف مایعات کودک را کنترل کنید چرا که وی فعالیت های بسیار زیادی در طول روز دارد.
  • برای حفظ سلامتی کودکان از نگهداری حیوانات خانگی اجتناب نمایید.

تمامی موارد ذکر شده در مطلب فوق می تواند موجب بروز آلرژی و آسم در کودکان شود و همانطور که در ابتدای مقاله و در بخش عوامل ایجاد پولیپ گفتیم یکی از زمینه های به وجود آمدن این عارضه ابتلا به آلرژی و آسم می باشد.

راه های تشخیص پولیپ بینی

پزشک در بیشتر موارد با طرح پرسش هایی در ارتباط با علائم و نشانه ها و همچنین معاینه فیزیکی بینی شما توسط دکتر علی توسلی به نتیجه خواهد رسید.

از دیگر روش های تشخیصی این توده ها می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

• مطالعات تصویری
  • آندوسکوپی بینی
  • تست فیبروز کیستیک

بهترین درمان پولیپ بینی

بهترین روش برای درمان این توده ها توسط دکتر توسلی، بهترین جراح بابل برای شما انتخاب می شود. از جمله راه های موثر در درمان این عارضه می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

1. درمان سینوزیت
  2. دارودرمانی

جراحی آندوسکوپی سینوس :

چنانچه با مصرف دارو بهبودی لازم در بیمار ایجاد نشد باید نسبت به برداشتن سینوس ها و پولیپ داخل بینی اقدام شود که این کار با جراحی آندوسکوپی سینوس صورت می گیرد. لازم به ذکر است که هرچه پولیپ بینی زودتر تشخیص داده شود راحت تر می توان از خطرات احتمالی ناشی از آن پیشگیری نمود. لوله ای نازک که مجهز به دوربینی کوچک و لنز می باشد در جراحی آندوسکوپی سینوس وارد سوراخ های بینی شده و به سمت حفره سینوسی هدایت می گردد و بعد از تشخیص پولیپ، ابزاری بسیار ظریف به منظور جلوگیری از جریان مایعات از سینوس و برداشتن پولیپ ها مورد استفاده قرار می گیرد. در برخی موارد ممکن است به بزرگ نمودن مجرای ورودی سینوس به بینی نیاز باشد. جراحی آندوسکوپی به طور معمول به صورت سرپایی صورت گرفته اما در برخی موارد نیاز به بیهوشی فرد می باشد. در برخی موارد و برای جلوگیری از بروز دوباره پولیپ لازم است تا از اسپری های مخصوص کورتیکواستروئید استفاده شود.

اگر پولیپ بینی خود را درمان نکنیم چه اتفاقی می افتد؟

همیشه قبل از مراجعه به پزشک این سوال در ذهن فرد به وجود می آید که اگر به دنبال درمان نباشم چه عواقبی خواهد داشت؟ آیا ضروریست که به پزشک مراجعه کنم؟ ما اینجاییم که از زبان دکتر علی توسلی به این سوال پاسخ دهیم. در ادامه چند مورد از عارضه هایی که در صورت عدم درمان پولیپ می توانند گریبان گیر شما شود را بیان می کنیم:

• اگر پولیپ بینی درمان نشود، در نهایت می تواند بینی شما را مسدود کند.
  • پولیپ ها ی درمان نشده می توانند تنفس شما را با مشکل مواجه کرده و یا عفونت های سینوسی شما را تشدید کنند.
  • در موارد شدید، پولیپ‌ها می‌توانند آنقدر بزرگ شوند که به سادگی با نگاه کردن به داخل بینی قابل مشاهده باشند.
  • اگر برای مدت طولانی درگیر پولیپ بینی باشید ولی آن ها را درمان نشده رها کنید، فشار ثابت ناشی از التهاب و رشد پولیپ ها می تواند باعث گشاد شدن بینی و پهن شدن استخوانهای بینی شود.
  • پولیپ ها گاهی اوقات می توانند خارج از کنترل رشد کنند و در صورت عدم درمان به ساختارهای مجاور مانند چشم یا مغز شما آسیب وارد کنند.
  • پولیپ بینی باعث انسداد و کاهش لذت در فعالیت های روزانه می شود و همچنین موجب خجالت وکاهش اعتماد به نفس بیماران در موقعیت های اجتماعی  می گردد.
  • علاوه بر موارد گفته شده می توانند خونریزی کرده و باعث آزار شما شوند.
  • در موارد بسیارنادری بروز کم خونی به دلیل ابتلا به پولیپ بینی مشاهده شده است.
  • پولیپ در برخی از افراد باعث اختلال در حس بویایی می شود و متأسفانه، حتی پس از برداشتن پولیپ ها، ممکن است حس بویایی فرد باز نگردد.

به طور کلی اگر این زائده ها را به این امید که خود به خود از بین بروند، نادیده بگیرید در خطر ابتلا به این موارد هستید:

• عفونت های مزمن سینوسی
    • شعله ور شدن آسم
    • آپنه انسدادی خواب
    • مننژیت
    • لخته شدن خون
    • آنوریسم ها

به یاد داشته باشید که…

متأسفانه، پولیپ های بینی تا زمانی که شرایطی که باعث ایجاد آن ها شده است رفع نشود، باقی مانده و حتی رشد می کنند.

پولیپ های بزرگ می توانند به سلامتی شما آسیب بزنند. چیزی که معمولاً یک مزاحمت جزئی و موقت است، می تواند به سرعت به یک موضوع بزرگ تبدیل شود. پولیپ های بزرگ حتی می توانند منجر به تغییر شکل شوند.یعنی با جابجایی استخوان های کوچک در بینی در نتیجه رشد پولیپ ها، صورت می تواند بزرگ تر به نظر برسد.

اگرچه این مورد هم غیرمعمول و نادر است، اما گاهی اوقات پولیپ ها می توانند به اعصاب فشار بیاورند و بینایی را مختل کنند.

پس هیچگاه درمان را ( حتی در بیماری هایی که گمان می کنید پیش پا افتاده هستند و خطری شما را تهدید نمی کند ) به تاخیر نیانداخته و ریسک ابتلا به عوارضی به این سختی را به جان نخرید. مطمئن باشید درصورتی که نیازی به جراحی و یا درمان نداشته باشید، یک پزشک خوب و معتمد این موضوع را به شما خواهد گفت.