همه چیز در مورد جراحی بینی بسته

جراحی بینی بسته : بینی اندام اصلی بویایی و بخشی از سیستم تنفسی بدن با یک ماهیت عملکردی است. جریان هوای ورودی را مرطوب، گرم و تمیز می کند. بینی ترکیبی از انواع پوست، اشکال غضروفی و ناهنجاری استخوانی است که می تواند حتی باتجربه ترین جراح را به چالش بکشد.

کوچکترین اشتباه در حین جراحی می تواند منجر به نتایجی مانند بینی کوچک و بدشکل، مشکل تنفسی و بویایی، عفونت های مکرر دستگاه تنفسی می شود. در نظر گرفتن جراحی بینی فقط از نظر زیبایی شناسی گمراه کننده خواهد بود. یک جراح زیبایی بینی ، علاوه بر رفع مشکلات بویایی و تنفسی، ظاهر بینی را نیز بهبود می بخشد.

رینوپلاستی براساس انتظارات بیمار، آناتومی بینی و تغییرات مورد نیاز انجام می شود. می توان گفت یکی از پیچیده ترین جراحی های زیبایی است که امروزه انجام می شود چون تعامل بین فرم وعملکرد بینی را برعهده دارد. هدف از جراحی بینی بهبود عملکرد و زیبایی بینی است.

جراحی بینی بسته

تکنیک های جراحی بینی

رینوپلاستی به دو روش انجام می شود. در روش باز، یک برش کوچک دقیقا در پایه حدفاصل سوراخ های بینی زده شود. اما در روش بسته ، هیچ برشی در پوست زده نمی شود و صرفا برش ها داخل حفره بینی خواهد بود.

در جراحی بینی بسته ، استخوان و غضروف از داخل بینی تغییر شکل داده می شود و به یک جراح بینی بسیار ماهر با درک خوب از ساختار بینی نیاز دارد. برای افزایش دقت ممکن است از آندوسکوپ استفاده شود. از آنجا که برش در داخل بینی قرار دارد، گردش خون در پوست مختل نمی شود. اما جراح میدان دید محدودی خواهد داشت.

به همین دلیل جراحی بینی بسته فقط به افرادی توصیه می شود که می خواهند تغییرات جزئی داشته باشند. جراحی بینی بسته چندین مزیت منحصر به فرد دارد ازجمله زمان جراحی کوتاه تر، بهبود گردش خون، کاهش تورم، نتیجه طبیعی تر و بهبودی سریع تر.

جراحی زیبایی بینی بسته :

برای تغییر شکل جزئی نوک بینی محبوبیت بیشتری دارد. برش در داخل سوراخ های بینی ایجاد می شود و اثر زخم قابل رویت نخواهد بود. جراح باید شناخت کاملی از آناتومی بینی داشته باشد. این روش کمتر تهاجمی است که به معنی کاهش زمان بهبودی و همچنین تورم بعد از عمل است.

دکتر علی توسلی ، جراح بینی بابل رینوپلاستی را به روش باز انجام می دهد زیرا این تکنیک دید بهتر و دسترسی آسان تر به ساختار داخلی بینی بیمار را فراهم می کند. جراح به راحتی می تواند ساختار بینی را دقیقاً در موقعیت طبیعی خود قرار دهد. با گذشت زمان برش ها خیلی خوب بهبود می یابند و قابل رویت نیستند.

رینوپلاستی باز معمولاً مداخله ای است و با جراحی ترمیمی انجام می شود چون در رینوپلاستی ترمیمی هدف ساختار بینی است و به بیمارانی توصیه می شود که نیاز به تغییرات اساسی دارند.

جراحی بینی باز :

تجسم بیشتر بی نظمی و فرم دهی ساختار بینی با پیوند استخوان یا غضروف، ایجاد تغییرات لازم را آسان تر می کند. اثر برش جراحی در پایه بینی به خوبی پنهان می شود. البته به بخیه زدن نیاز دارد که می تواند به طول جراحی اضافه کند.

رده سنی بین 18 تا 40 سال برای جراحی بینی ایده آل محسوب می شود زیرا رشد بینی در این زمان کامل شده است. اما درصورت مداخله پزشکی مانند شکستگی، اختلال تنفسی و سایر مشکلاتی که در سلامت جسمی تداخل ایجاد می کند، جراحی بینی در رده سنی زیر 18 سال یک ضرورت است.

اقدامات قبل از جراحی بینی چیست؟

• آزمایش خون برای تعیین عفونت، کم خونی یا اختلال لخته شدن خون، گلوکز خون، تشخیص کم خونی، بررسی وضعیت ریه ها و نوارقلب، اسکن اشعه ایکس انجام می شود.
  • آزمایش بارداری برای زنان یک الزام است؛ اگر فردی باردار باشد ، معمولاً جراحان عمل را به تعویق می اندازند.
  • محصولات حاوی نیکوتین و دخانیات مصرف نکنید؛ نیکوتین رگ های خونی را منقبض می کند، در نتیجه اکسیژن و خون کمتری به بافت های در حال بهبود می رسد.
  • آسپرین، داروهای ضد التهاب و مکمل های گیاهی باعث افزایش خونریزی می شود.
  • از آفتاب سوختگی و قرارگرفتن در معرض مستقیم نور خورشید خودداری کنید. از ضد آفتاب حاوی SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید.
  • نیمه شب قبل از جراحی، ناشتا باشید. از آرایش صورت و چشم و لاک زدن خودداری کنید.
  • هماهنگ کنید یکی از بستگان یا دوستان، شما را از بیمارستان به خانه و در منزل همراهی کند.
  • لباس جلو باز بپوشید؛ لباس های جلو بسته به ساختار جدید بینی فشار وارد می کند و ممکن است موجب جابجایی بینی شود.
  • در صورت ابتلا به عفونت های تنفسی، تب، سرفه، گلودرد، درد شکم، سرما خوردگی، تبخال، نارسایی خون مانند بیماری هموفیلی، عمل جراحی را به تاخیر بیاندازید.