امروزه افراد زیادی در سراسر جهان برای انجام جراحی بینی به متخصصین گوش و حلق و بینی و جراحان پلاستیک مراجعه می نمایند. پزشکان برای انجام این جراحی که با دو هدف درمانی و زیبایی صورت می گیرد از دو روش جراحی بینی باز و بسته استفاده می کنند ک در ذیل توضیحات بیشتری را در این رابطه ارائه نموده ایم.

جراحی زیبایی بینی 

با انجام این عمل جراحی، تنها مشکلاتی که زیبایی ظاهر بینی را تحت تاثیر قرار داده اند برطرف می شوند. از جمله این مشکلات می توان به قوز موجود بر روی پل بینی، بزرگ یا غیرقرینه بودن سوراخ های بینی، کوچک یا بزرگ بودن بیش از اندازه بینی، سربالا بودن بیش از اندازه بینی و افتادگی نوک بینی ( بینی عقابی ) اشاره کرد.

با جراحی زیبایی بینی مشکلات ذکر شده مرتفع شده و بدین ترتیب زیبایی بینی و به طور کلی صورت فرد بیشتر می شود.

 

جراحی بینی باز

 

جراحی درمانی بینی در بابل

مشکلات مربوط به بینی همیشه مربوط به ظاهر آن نبوده و در برخی موارد این مشکلات عملکردی هستند. کج بودن تیغه بینی که در اصطلاح از آن با نام سپتوم یاد می شود، وجود غده هایی شبیه به خوشه انگور به نام پولیپ از جمله مواردی هستند که عملکرد تنفسی بیمار را با مشکل مواجه می نماید.

انحراف و پولیپ بینی و مشکلات ناشی از آن با انجام این عمل جراحی درمان می شوند.

عمل بینی باز یا بسته ؟

اینکه جراحی بینی به کدام روش صورت بگیرد، تاثیری در نتیجه جراحی ایجاد نمی کند. از همین رو نباید زمان خود را صرف دانستن این موضوع که کدام یک از این روش های جراحی بهتر است نمایید.

بیشتر جراحان بینی از جمله دکتر علی توسلی ، جراح بینی بابل بر هر دو روش جراحی بینی مسلط بوده و با توجه به میزان و شدت ایرادات بینی، پیچیدگی بینی ، انتظارات بیمار از جراحی و همچنین صلاحدید خود، روشی که برای فرد بهتر و مناسب تر است را انتخاب می نمایند.

اگر خواهان دستیابی به بهترین نتیجه از جراحی بینی هستید باید زمان و دقت خود را صرف انتخاب بهترین جراح بینی در شهر خود نمایید؛ هرچه میزان تبحر و تجربه جراح در زمینه جراحی انواع بینی بیشتر باشد، نتایج مطلوب تری را برای فرد رقم خواهد زد.

قبل از جراحی بینی

پزشک پیش از جراحی، اقدام به برنامه ریزی یک جلسه مشاوره برای بیمار می نماید.

در این جلسه پزشک سوالاتی در رابطه با مصارف دارویی و سوابق بیماری فرد از او پرسیده و آزمایشاتی را برای وی تجویز می کند که بیمار ملزم به انجام آن ها در اولین فرصت است؛ این آزمایشات به منظور اطمینان از صلاحیت بیمار برای جراحی و داشتن شرایط لازم جسمانی انجام می شود.

پزشک همچنین برای بررسی هرچه دقیق تر ایرادات بینی و تعیین مناسب ترین فرم، عکسبرداری از زوایای مختلف را نیز برای بیمار تجویز می کند و در نهایت از بیمار در رابطه با انتظارات و توقعاتش از جراحی بینی سوال می نماید؛ لازم به ذکر است که بهترین و رضایت بخش ترین نتایج از این جراحی زمانی حاصل می شود که بیمار و جراح در رابطه با فرم و نتیجه جراحی با هم به اشتراک نظر برسند.

عمل بینی باز چگونه انجام می شود؟

فرقی نمی کند که جراحی بینی به چه روشی انجام شود، اولین کار بیهوش کردن بیمار است.

بعد از اینکه بیمار توسط تکنسین بیهوشی اتاق عمل بیهوش شد، پزشک برش های لازم را در بینی ایجاد می نماید. افراد باید توجه داشته باشند آنچه که موجب تمایز جراحی بینی باز و بسته می شود، محل ایجاد این برش ها است.

در جراحی بینی باز ، پزشک اقدام به ایجاد برش هایی در داخل بینی کرده و همچنین یک برش بسیار کوچک بر روی ناحیه کلوملا ایجاد می کند؛ کلوملا ناحیه ای است که دو سوراخ بینی را به هم متصل می کند. این در حالی است که در روش بسته، برشی بر روی کلوملا ایجاد نشده و فقط در درون بینی برش ایجاد می شود.

همچنین در هر دو روش، در صورتی که سوراخ های بینی نیازمند تغییر باشند، برش هایی نیز در کناره های بینی زده می شود.

بعد از ایجاد برش های لازم، پوست به وسیله ابزارهای مخصوص از ساختمان بینی جدا شده و بعد از برطرف شدن مشکلات موجود در ساختار بینی دوباره به جای اول خود بازگشته و بخیه زده می شود.

مزایا جراحی بینی باز

  • تکنیک جراحی بینی باز به دلیل ایجاد دید گسترده برای جراح ، به او این اجازه را می دهد تا بتواند به طور دقیق آناتومی ساختار درونی بینی را آنالیز کند.
  • در پی مزیت فوق ، به دلیل آن که ایشان می تواند از طریق برش ایجاد شده بر تعداد زیادی از بافت های بینی تسلط پیدا کند ، مشخصاً اصلاحات و تغییرات را بسیار دقیق تر اعمال خواهد کرد.
  • در جراحی بینی به روش باز ، جراح می تواند طیف گسترده ای از تکنیک های جراحی همچون استفاده از بافت پیوندی را به انجام برساند.

طی جراحی بینی باز چه ایراداتی برطرف می شوند؟

  1. معایب ظاهری و فرم بینی
  2. تغییر اندازه و زوایای دماغ
  3. قوز یا برآمدگی ایجاد شده بر روی پل بینی
  4. مشکلات تنفسی بینی

چه کسانی کاندیدای مناسبی برای جراحی بینی باز هستند؟

افرادی که از دفورمیتی های بینی مانند کج بودن استخوان آن رنج می برند ، با انجام جراحی بینی باز به نتایج بسیار عالی دست می یابند. همچنین افرادی که می خواهند فرم نوک بینی شان اصلاح شود یا برای بار دوم تحت عمل بینی قرار بگیرند می توانند از مزایا این روش بهره مند شوند.

معایب جراحی بینی باز

هر فرایندی در کنار نکات مثبت خود ، محدودیت هایی را هم شامل می شود. در ارتباط با جراحی بینی به روش باز می توان به موراد زیر اشاه نمود:

زمان انجام پروسه عمل بینی به روش باز ، طولانی مدت می باشد.

به سبب نوع برش ایجاد شده این احتمال وجود دارد که بر روی ظاهر بینی ، اسکار برجای بماند.

از آن جایی که امکان دارد طی این روش تغییرات زیادی بر روی بینی اعمال گردد ، بروز کبودی و ورم نسبتاً زیادی نیز محتمل است. از این رو دوره ریکاوری آن نیز طولانی می شود.

آیا لزوماً بعد از جراحی بینی باز ، اسکار برجای می ماند؟

یکی از پرسش ها پر تکرار متقاضیان جراحی بینی به روش باز ، در ارتباط با ریسک برجای ماندن اسکار می باشد. در این تکنیک برش بر روی بافت کلوملا که دو سوراخ بینی را از هم جدا می کند ، ایجاد می شود. اگر بعد از پایان تغییرات ، لبه برش ها به درستی بخیه شده و البته مراقبت های بعد از جراحی بینی که از سوی پزشک ارائه می شوند به طور دقیق انجام پذیرند ، اکثر افراد بعد از ریکاوری ، هیچگونه اسکاری را در محل برش مشاهده نخواهند کرد.