عمل پولیپ بینی

به توده های اضافی درون بینی که به دنبال رشد بیش از حد مخاط بینی یا همان لایه پوشاننده داخلی ایجاد می شوند، پولیپ بینی می گویند. پولیپ ها موجب انسداد بینی شده و همین امر مشکلات تنفسی را برای فرد به دنبال خواهد داشت. ( جراحی بینی )

عفونت های بینی و سینوس از جمله دلایل به وجود آمدن پولیپ ها می باشند. آلرژی و حساسیت منجر به تحریک مخاط بینی شده و بدین ترتیب می تواند موجب بروز پولیپ در درون بینی گردد.

پولیپ ها ضایعات خوش خیمی می باشند که در بیشتر موارد نیازمند جراحی و درمان نیستند.

پولیپ بینی

درباره پولیپ بینی

پولیپ ها در سایزهای مختلفی وجود داشته، برخی کوچک و برخی بزرگتر می باشند. از نظر شکل شبیه به قطرات اشک بوده، می توانند صورتی، زرد یا قهوه ای رنگ باشند.

شکل پولیپ ها با افزایش تعداد و رشد آن ها شبیه به خوشه انگور می شود. این زائده ها به طور همزمان در یک یا هر دو سوراخ بینی رشد می کنند. پولیپ ها می توانند هم به صورت تکی و هم طبق الگوی مشخصی رشد نمایند که در آخر شبیه به خوشه می شوند.

در صورتی که سایز پولیپ ها بزرگ باشد فرد را دچار اختلالاتی می کند که بر روی سیستم بویایی او تاثیر خواهد گذاشت. این توده ها همچنین می توانند سینوس را مسدود نموده و فرد را دچار مشکلات عدیده ای نماید که عفونت های مکرر سینوسی یکی از شایع ترین آن ها می باشد.

لازم به ذکر است که این مشکل در میان مردان شایع تر از خانم ها بوده و آقایان 2 تا 4 برابر بیشتر دچار این عارضه می گردند.

همچنین احتمال ایجاد پولیپ در افرد مبتلا به آلرژی، آسم و عفونت های مکرر سینوسی از سایر افراد بیشتر است.

پولیپ بینی

عوامل موثر در بروز پولیپ بینی

افرادی که دارای شرایط ذیل هستند بیشتر از سایرین در معرض بروز این توده ها قرار دارند:

• آسم
  • فیبروز کیستیک
  • رینیت آلرژی
  • عفونت سینوسی مزمن – سینوزیت مزمن
  • عکس العمل به مصرف آسپرین

به طور کلی باید بگوییم هر مشکل یا بیماری که منجر به تورم دائمی حفره داخلی بینی و سینوس شود موجب افزایش احتمال بروز پولیپ بینی می گردد.

سن، فاکتور بعدی در پولیپ بینی می باشد؛ به طوریکه افراد بالای 40 سال بیشتر در معرض بروز این توده ها قرار دارند.

پولیپ ها چه علائمی دارند؟

علائم پولیپ های بینی شبیه به سرماخوردگی بوده و شامل موارد ذیل می باشد:

1. احساس خفگی
  2. ترشح از بینی
  3. آبریزش مکرر از بینی
  4. سردرد یا درد صورت
  5. فشار به سینوس ها
  6. کاهش حس بویایی و چشایی
  7. خرناس کشیدن
  8. انسداد مزمن بینی
  9. سر دردهای دائمی در صورت وجود عفونت سینوسی
  10. تنفس دهانی و ناتوانی در تنفس از راه بینی

چنانچه نشانه ها و علائم ذکر شده بیشتر از 10 روز به طول انجامید حتماً به یک متخصص گوش و حلق و بینی خوب در شهر خود مراجعه نمایید.

راه های تشخیص پوليپ بيني

پزشک در بیشتر موارد با طرح پرسش هایی در ارتباط با علائم و نشانه ها و همچنین معاینه فیزیکی بینی شما به نتیجه خواهد رسید.

از دیگر روش های تشخیصی این توده ها می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

• مطالعات تصویری
  • آندوسکوپی بینی
  • تست فیبروز کیستیک

بهترین درمان پولیپ بینی

بهترین روش برای درمان این توده ها توسط پزشک معالج شما انتخاب می شود. از جمله راه های موثر در درمان پولیپ های بینی می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

درمان سینوزیت

دارودرمانی

جراحی آندوسکوپی سینوس :

چنانچه با مصرف دارو بهبودی لازم در بیمار ایجاد نشد باید نسبت به برداشتن سینوس ها و پولیپ داخل بینی اقدام شود که این کار با جراحی آندوسکوپی سینوس صورت می گیرد. لازم به ذکر است که هرچه پولیپ بینی زودتر تشخیص داده شود راحت تر می توان از خطرات احتمالی ناشی از آن پیشگیری نمود.

لوله ای نازک که مجهز به دوربینی کوچک و لنز می باشد در جراحی آندوسکوپی سینوس وارد سوراخ های بینی شده و به سمت حفره سینوسی هدایت می گردد و بعد از تشخیص پولیپ، ابزاری بسیار ظریف به منظور جلوگیری از جریان مایعات از سینوس و برداشتن پولیپ ها مورد استفاده قرار می گیرد.

در برخی موارد ممکن است به بزرگ نمودن مجرای ورودی سینوس به بینی نیاز باشد. جراحی آندوسکوپی به طور معمول به صورت سرپایی صورت گرفته اما در برخی موارد نیاز به بیهوشی فرد می باشد.

در برخی موارد و برای جلوگیری از بروز دوباره پولیپ لازم است تا از اسپری های مخصوص کورتیکواستروئید استفاده شود.