عمل سپتورینوپلاستی

سپتورینوپلاستی نوعی جراحی است که بر روی بینی و دیواره میانی آن که سپتوم نام دارد صورت می گیرد. واژه سپتورينوپلاستي ترکیبی از دو کلمه رینوپلاستی به معنی جراحی زیبایی بینی و سپتوپلاستی به معنای جراحی انحراف بینی می باشد که ما در ادامه توضیحات جامعی را در رابطه با آن خدمت تان ارائه نموده ایم.

رینوپلاستی چیست؟

رینوپلاستی یا همان جراحی زیبایی بینی با هدف رفع ایرادات و مشکلات بینی انجام شده و موجب بهبود شکل ظاهری بینی می گردد.

استخوان و غضروف های بینی طی این عمل جراحی اصلاح شده و در صورت نیاز به آن غضروف اضافه می شود. همچنین ممکن است رینوپلاستی با هدف درمان شکستگی بینی و بازگردانی آن به شکل قبلی اش انجام شود.

سپتورینوپلاستی

سپتوپلاستی چیست ؟

این نوع جراحی با هدف برطرف کردن انحراف تیغه بینی صورت گرفته و با انجام آن مشکلاتی همچون انسداد بینی و مشکلات تنفسی نیز برطرف می گردند.

علائم انحراف تیغه سپتوم چیست؟

از جمله نشانه های انحراف تیغه بینی می توان به مواردی همچون سردرد مزمن ، گرفتگی بینی ، تنفس با دهان، خونریزی بینی و خر و پف شبانه اشاره کرد.

علت بروز انحراف در تیغه بینی چیست؟

عوامل متفاوتی ممکن است موجب بروز انحراف در سپتوم شود که عبارتنداز:

• وراثت
  • وارد شدن ضربه به تیغه بینی
  • آسیب دیدن بینی نوزاد حین پروسه زایمان
  • بروز اختلال در تیغه میانی بینی در طی فرآیند رشد

روند جراحی سپتورینوپلاستی به چه صورت است؟

این جراحی به طور معمول تحت بیهوشی عمومی صورت گرفته و برای انجام آن به حدود 1 تا 3 ساعت زمان نیاز است.

جراح بینی در ابتدا اقدام به ایجاد برشی بر روی ناحیه موکوس نموده، سپس آن را از روی غضروف و استخوان بینی بر می دارد. در مرحله بعدی جراح مشکلات موجود در سپتوم، غضروف و استخوان های بینی را برطرف نموده و در نهایت پوست را به جای اولیه خود باز می گرداند.

جراح می تواند فرم نوک بینی را با کاهش غضروف بینی برطرف نموده، قسمت قوزدار بینی را ( در صورتی که بینی دارای قوز باشد) تراش داده و تیغه بینی را با انجام اقداماتی همچون کوچک کردن استخوان بینی و شکستن آن باریک و صاف نماید.

گرافت گذاری نیز از جمله اقداماتی است که ممکن در حین جراحی صورت بگیرد.

افراد بعد از سپتورینوپلاستی باید چه توقعاتی داشته باشند؟

تورم و کبودی از جمله شایع ترین عوارض ناشی از عمل سپتورینوپلاستی است که کبودی معمولاً بعد از 10 روز به طور کامل برطرف شده و تورم نیز با توجه به نوع بینی و ویژگی های بدنی هر بیمار پس از حدود 6 تا 12 ماه به طور کامل بهبود یافته و فرد می تواند نتیجه جراحی را مشاهده کند.

درد و احساس سرگیجه نیز از دیگر عارضه هایی هستند که فرد با آن ها مواجه شده و کاملاً موقتی می باشند.