هر آنچه باید در مورد جراحی زیبایی پلک بدانید:

نشانه های پیری در پلک ها که به طور مستقیم بر روی زیبایی چشم ها تاثیر می گذارند، زودتر از سایر اجزای صورت نمایان می شود، زیرا پوست پلک به شدت نازک می باشد. جراحی زیبایی پلک که در اصطلاح بلفاروپلاستی نیز نامیده می شود نوعی عمل جراحی در جهت رفع و اصلاح اشکالات موجود در پلک است که زیبایی پلک، چشم ها و به طور کلی صورت را تحت تاثیر قرار داده است.

جراحی زیبایی پلک

کاربردهای جراحی پلک چیست؟

از جمله مهم ترین کاربردهای بلفاروپلاستی عبارتنداز:

• درمان شلی پوست پلک بالا که موجب ایجاد چین و چروک بر روی پلک شده و قادر به بروز مشکل در انحنای سطحی پلک می باشد.
  • درمان افتادگی پلک بالا که این افتادگی در اثر سنگین بودن پوست اضافی ایجاد شده باشد. در برخی موارد میزان این افتادگی به قدری زیاد است که بینایی فرد را با اختلال مواجه می کند.
  • رفع تورم و پف پلک بالا

خطرات و عوارض جراحی زیبایی پلک

به دنبال برش زدن پوست پلک و اقدامات انجام شده در آن برای رفع ایرادات موجود، مقداری تورم، درد، التهاب و کبودی در پلک ها بروز می کند که موقتی بوده و جای نگرانی نیست. از دیگر عوارض شایع این جراحی زیبایی می توان به عدم توانایی فرد در کامل بستن چشم هایش و همچنین تاری دید اشاره کرده که کاملاً طبیعی بوده، جای نگرانی نیست و بعد از چند روز برطرف خواهد شد.

خطرات جدی پلک:

در صورتی که برای انتخاب جراح خود زمان لازم را صرف نکنید ممکن است عوارض و مشکلات جدی در پلک های تان بروز کند که در برخی موارد حتی قابل جبران نباشد، البته باید بگوییم که عدم توجه به رعایت نکات مراقبتی بعد از جراحی نیز می تواند منجر به بروز برخی از این عوارض شود؛ بنابراین در انتخاب پزشک خود دقت زیادی کرده و به دستورالعمل های بعد از جراحی که موظف به رعایت آن ها می باشید بی توجهی نکنید. از جمله خطرات جدی جراحی پلک می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

• عفونت پلک
  • بر جای ماندن اسکار یا جای زخم به صورت واضح
  • کوتاه شدن بیش از حد پلک ها و بسته نشدن چشم
  • اشکال در موقعیت قرارگیری پلک
  • بی حس شدن همیشگی پلک ها
  • برداشته نشدن کامل پوست اضافی پلک ها

آیا جراحی زیبایی پلک دردناک است ؟

قبل از روند جراحی زیبایی پلک ، بیمار تحت بیهوشی عمومی یا بی حسی قرار می گیرد ؛ بنابراین ، در طول روند ، دردی احساس نمی شود ؛ بعد از آن نیز بسیاری از افراد ، با توجه به آستانه تحمل دردشان ، درد خفیف تا متوسطی را تجربه می کنند که بدین منظور ، برخی داروهای قابل کنترل درد توسط پزشک برای شان ، می شود.

در حین جراحی پلک ، چه اتفاقی می افتد ؟

در ادامه ، به طور مفصل در ارتباط با چگونگی انجام جراحی زیبایی پلک یا بلفاروپلاستی ، توضیح داده شده است ؛ با ما همراه باشید

مراحل انجام جراحی پلک ، چیست ؟

یک تکنیک جراحی پلک یا بلفاروپلاستی ، شامل مراحل زیر می باشد :

مرحله 1 : بیهوشی

داروی بیهوشی ، با تعیین بهترین گزینه برای شما از سوی جراح زیبایی پلک ، مورد استفاده قرار می گیرد.

مرحله 2 : برش

خطوط برش برای جراحی زیبایی پلک یا بلفاروپلاستی ، تعیین می شوند ؛ به گونه ای که اسکارهای حاصل ، به خوبی در ساختارهای طبیعی ناحیه پلک ، پنهان شود.
پلک بالایی ، در بریدگی ایجاد شده در خط شکن طبیعی روی پلک ، اصلاح می شود ؛ بدین ترتیب ، رسوبات چربی برداشته شده ، ماهیچه ها سفت شده و پوست اضافی نیز برداشته می شود.

موقعیت پلک پایینی ، با ایجاد یک برش درست زیر خط مژه پایین ، درمان می شود ؛ از طریق این برش ، پوست اضافی در پلک پایینی ، برداشته می شود ؛ چربی اضافی را نیز در این مرحله ، می توان برداشت.

مرحله 3 : بستن برش ها

برش های پلک ، معمولاً با بخیه یا چسب پوست ، بسته می شوند ؛ بخیه ها ، بعد از یک هفته برداشته می شوند.

همچنین ؛ جراح زیبایی پلک ، استفاده از لیزر یا لایه برداری شیمیایی را برای کاهش بی رنگی پلک پایینی ، توصیه می کند.

جراحی زیبایی پلک

دوران نقاهت جراحی زیبایی پلک :

معمولا دوران نقاهت بلفاروپلاستی یا جراحی زیبایی پلک ، یک الی دو هفته به طول می انجامد ؛ نکته حائز اهمیت در این دوران ، در رابطه با رعایت نکات و دستورالعمل های توصیه شده توسط پزشک معالج تان ، باشد ؛ در صورت عدم توجه به این مورد ، علاوه بر طولانی شدن دوران نقاهت ، احتمال عدم دریافت نتیجه مطلوب و همچنین ، بروز عوارض ناشی از این جراحی زیبایی صورت نیز افزایش می یابد ؛ بنابراین به هیچ عنوان ، در این باره سهل انگاری نکنید.

مراقبت های بعد از عمل زیبایی پلک :

برای کاهش درد بعد از بلفاروپلاستی یا عمل زیبایی پلک ، چه کاری می توان انجام داد ؟

همه بیماران بعد از بلفاروپلاستی یا جراحی زیبایی پلک ، اندکی درد را تجربه می کنند ؛ بیشتر آن ها ، استامینوفن و از این دست داروها را طبق دستور پزشک معالج شان ، به منظور کنترل درد ، مصرف می کنند.

نتایج جراحی زیبایی پلک :

نتایج جراحی زیبایی پلک یا بلفاروپلاستی ، به مرور زمان ، با رفع تورم و کبودی های بروز یافته ، نمایان می شود.
رضایت شما از چهره جدیدتان ، با پیش رفتن دوره نقاهت ، بیشتر و بیشتر می شود ؛ نتایج نهایی جراحی زیبایی پلک ، ظرف چند ماه بعد از عمل زیبایی پلک ، نمایان می شود .

اقدامات پیش از جراحی پلک :

• در ابتدا شما نیاز به مشاوره اولیه با یک جراح زیبایی دارید تا در مورد نگرانی ها و نتایج دلخواه خود صحبت کنید.
  • جراح آزمایشات فیزیکی پلک و تولید اشک، اندازه گیری پلک، بینایی سنجی، نوار قلب و تنفس سنجی را انجام می دهد. همچنین از زوایای مختلف چشم عکس می گیرد. سپس پزشک تغییرات مورد نیاز را در عکس علامت گذاری می کند.
  • از مصرف هرگونه داروی رقیق کننده مانند ایبوپروفن (ادویل، موترین)، مکمل گیاهی و هر چیزی که خطر خونریزی را افزایش می دهد، سیگار و هرگونه محصول حاوی نیکوتین و تنباکو خودداری کنید.
  •  سابقه پزشکی، جراحی های انجام شده در گذشته یا حال، مشکلات پزشکی مانند خشکی چشم، آب سیاه، آب مرواررید، حساسیت، مشکلات گردش خون، مشکلات تیروئید و دیابت در جلسه مشاوره پرسش خواهد شد. به این سوالات صادقانه پاسخ دهید.
  • نیمه شب قبل از جراحی غذا و نوشیدنی نخورید.  با یکی از بستگان هماهنگ کنید تا شما را روز جراحی و پس از ترخیص تا منزل همراهی کند.

در حین جراحی پلک چه اتفاقی می افتد؟

بلفاروپلاستی به صورت سرپایی انجام می شود. شما می توانید مدت کوتاهی پس از عمل به خانه بروید. بیهوشی عمومی فقط در بعضی موارد استفاده می شود. جراح از بیحسی موضعی استفاده کرده و آرام بخش وریدی به پلک تزریق می کند.

در بلفاروپلاستی پلک بالا، جراح یک برش کوچک ایجاد می کند. پوست اضافی، ماهیچه ها و گاهی چربی را بر می دارد. برخی از این بافت ها ممکن است قبل از بستن برش به مناطق دیگر اطراف چشم منتقل شوند.

بلفاروپلاستی پلک پایین معمولاً شامل برداشتن چربی در زیر چشم است و همچنین گاهی اوقات مقدار کمی از پوست را برمی دارد. این برش ممکن است در قسمت داخلی پلک یا خارج پلک و در زیر مژه های پایین زده شود.

در پایان جراحی، پماد آنتی بیوتیک به پلک زده می شود. سپس یک ماسک خنک کننده دریافت خواهید کرد که باید به مدت نیم ساعت روی چشم خود بگذارید. خنک سازی و استفاده از ماسک خنک کننده 24 ساعت اول بعد از جراحی بسیار مهم است زیرا به کاهش تورم کمک می کند.

مراقبت های بعد از عمل زیبایی پلک :

• مهم است پس از جراحی پلک چند روز استراحت کنید
  •  ممکن است مقداری تورم و درد داشته باشید؛ پزشک مسکن تجویز می کند. چند روز آینده از بسته های یخ استفاده کنید.
  • تاری دید و حساسیت به نور نیز ممکن است از عوارض جانبی کوتاه مدت باشد. اگر این علائم بیش از یک یا دو روز طول کشید، با پزشک خود تماس بگیرید.
  • بهبود زخم یک روند تدریجی است. این برش معمولاً تا شش ماه به رنگ صورتی است و پس از آن به تدریج به یک خط سفید ظریف تبدیل می شود و تقریباً از بین می رود.
  • هنگام خواب، سرتان را با دو یا سه بالشت در وضعیتی بالاتر از قفسه سینه قراردهید.
  • از تماس مستقیم نور خورشید، سونا، حمام آفتاب، برنزه کردن خودداری کنید.
  •   ساعت اول بعد از جراحی دوش نگیرید. پس از این مدت، اجازه ندهید آب به مدت 24 ساعت به طور مستقیم روی برش پاشیده شود. بعد از دوش گرفتن به آرامی چشم ها را خشک کنید.
  • از خوردن غذاهای شور و نوشیدنی حاوی الکل خودداری کنید.
  • وعده های غذایی سالم سرشار از پروتئین فراوان به بهبودی بدن کمک می کند.
  • از خم شدن یا فعالیت شدید خودداری کنید.