روش آندوسکوپی سینوس و بینی

جراحی آندوسکوپی سینوس و بینی با بی حسی موضعی و بی هوشی قابل انجام بوده و در اتاق عمل صورت می گیرد. پزشک برای انجام این روش وسیله ای که آندوسکوپ نام دارد را به داخل بینی وارد می نماید. ( جراح بینی بابل )

با انجام این روش فقط دهانه سینوس گشادتر شده و تنها قسمتی از سینوس و بینی که دچار التهاب شده است تحت جراحی قرار می گیرد. از همین رو کوچکترین صدمه ای به بافت های سالم بدن وارد نمی شود.

لازم به ذکر است که برای انجام این جراحی نیاز به ایجاد هیچ برشی بر روی پوست نیست. جراح بینی آندوسکوپ را با تکنیک های خاص به درون بینی بیمار وارد کرده و بدین ترتیب به همه سینوس ها از جمله سینوس های زیر قاعده جمجمه، سینوس های زیر پیشانی، سینوس های دور چشم و ناحیه فک دسترسی پیدا می کند.

آندوسکوپی سینوس و بینی

سینوس چیست ؟

سینوس یا سینوزیت به التهاب عفونی اطلاق می شود که به طور معمول همراه با فشار روی چشم ها، گونه، بینی و به خصوص سردرد همراه است.

انواع سینوزیت

سینوزیت را می توان به دو دسته ذیل تقسیم کرد:

1. سینوزیت حاد : این نوع سینوزیت با آنتی بیوتیک قابل درمان بوده و طول درمان آن حدود 4 تا 6 هفته می باشد. آلودگی هوا، عفونت ویروسی یا باکتریایی و آلرژی از جمله عوامل موثر در ابتلای فرد به سینوزیت حاد هستند.
  2. سینوزیت مزمن : مهم ترین عوامل زمینه ساز این بیماری باکتری و قارچ می باشند. طول درمان این نوع سینوزیت حداقل 1 تا 2 ماه بوده و درمان آن با مصرف اسپری و آنتی بیوتیک امکان پذیر است.

علائم سینوزیت چیست؟

از جمله شایع ترین علائم سینوزیت می توان به موارد ذیل اشاره کرد :

• گرفتگی بینی
  • عطسه
  • چشمان اشک آلود
  • آبریزش بینی

جراحی آندوسکوپی سینوس و بینی

تشخیص سینوزیت

به طور معمول برای تشخیص این عارضه اقدام به انجام سی تی اسکن می شود. در برخی از افراد ممکن است این روش کارآمد نبوده و نیاز به آندوسکوپی سینوس و بینی باشد که با استفاده از همین روش نیز می توان سینوزیت را درمان نمود.

بعد از جراحی آندوسکوپی بینی و سینوس باید از انجام موارد ذیل خودداری کنید:

از جمله مواردی که پرهیز از انجام آن ها بعد از جراحی آندوسکوپی بینی و سینوس الزامی است می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

گرفتن یا کشیدن بینی :

به هیچ عنوان به مدت 10 روز اقدام به گرفتن و کشیدن بینی نکنید. زیرا این کار منجر به خونریزی بینی می گردد.

لازم به ذکر است که فرد مجاز است پس از گذشت 7 روز از جراحی، 50 درصد از ورزش و رژیم منظم خود را از سر گرفته و فعالیت های عادی اش را بعد از 14 روز انجام دهد.

داروهای ضدالتهابی و آسپرین :

لازم است تا به مدت 14 روز قبل از جراحی مصرف داروهای ضدالتهابی و آسپرین را متوقف نمایید. زیرا مصرف چنین داروهایی موجب افزایش احتمال خونریزی می شود. همچنین لازم است از مصرف آن ها به مدت 14 روز بعد از جراحی نیز پرهیز گردد.

اسپری های بینی استروئیدی :

در صورتی که قبل از جراحی اقدام به مصرف اسپری های استروئیدی بینی می کردید لازم است تا به مدت 14 روز پس از جراحی استفاده از آن ها را به منظور بهبود پوشش داخلی بینی کنار بگذارید.

زمان مناسب استفاده از این اسپری ها توسط پزشک تان به شما اطلاع داده خواهد شد.

آندوسکوپی سینوس و بینی

فعالیت :

با وجود جزئی به نظر رسیدن این عمل جراحی ، بدن برای بهبودی کامل به استراحت بیشتری احتیاج دارد. لازم است تا بیمار به مدت 1 روز در منزل استراحت نموده و در این مدت زمان از بینی خود مراقبت کند تا دچار خونریزی نشود.

چنانچه فرد برای انجام جراحی ، تحت بیهوشی موضعی قرار گرفته باشد باید فعالیت خود را به مرور زمان و طی 3 تا 4 روز افزایش دهد. اما در صورت انجام این جراحی تحت بیهوشی عمومی باید فعالیت تان را طی 7 روز بیشتر کنید.

شستشوی سینوس ها

زمان مناسب برای از سرگیری فعالیت های فیزیکی همچون شنا کردن توسط پزشک تعیین شده و باید با تائید ایشان انجام شود.

هر 2 تا 3 ساعت پس از جراحی، از اسپری های محلول آب و نمک بینی استفاده کنید؛ با این کار احساس بهتری بعد از جراحی خواهید داشت.

2 روز بعد از جراحی با بهره گیری از کیت های شستشوی بینی، اقدام به شستن سینوس ها نمایید؛ حداقل 2 مرتبه در روز این کار را انجام دهید.

نحوه صحیح شستشوی سینوس ها توسط پزشک یا کادر آموزش دیده توسط ایشان به شما آموزش داده خواهد شد.

سایر نکات مراقبتی بعد از آندوسکوپی بینی و سینوس :

• برای نوشیدن از نی استفاده نکنید.
  • عطسه و سرفه را با دهان باز انجام دهید.
  • به هیچ عنوان اقدام به خوردن غذاهای تند و داغ نکنید و غیره.

مراقبت های بعد از آندوسکوپی سینوس و بینی

1. بیمار بعد از جراحی و در همان روز از بیمارستان مرخص می شود.
  2. بروز مقدار کمی خونریزی و درد بعد از جراحی طبیعی بوده و جای نگرانی نیست.
  3. بعد از انجام این روش تا مدتی از خوردن غذاهای سفت خودداری کرده، فقط غذاهای آبکی و نرم میل نمایید.
  4. از وارد شدن هرگونه ضربه به بینی خود جلوگیری کنید و غیره.