روش آندوسکوپی سینوس و بینی

جراحی آندوسکوپی سینوس و بینی با بی حسی موضعی و بی هوشی قابل انجام بوده و در اتاق عمل صورت می گیرد. پزشک برای انجام این روش وسیله ای که آندوسکوپ نام دارد را به داخل بینی وارد می نماید.

با انجام این روش فقط دهانه سینوس گشادتر شده و تنها قسمتی از سینوس و بینی که دچار التهاب شده است تحت جراحی قرار می گیرد. از همین رو کوچکترین صدمه ای به بافت های سالم بدن وارد نمی شود.

لازم به ذکر است که برای انجام این جراحی نیاز به ایجاد هیچ برشی بر روی پوست نیست. جراح بینی آندوسکوپ را با تکنیک های خاص به درون بینی بیمار وارد کرده و بدین ترتیب به همه سینوس ها از جمله سینوس های زیر قاعده جمجمه، سینوس های زیر پیشانی، سینوس های دور چشم و ناحیه فک دسترسی پیدا می کند.

آندوسکوپی سینوس و بینی

سینوس چیست ؟

سینوس یا سینوزیت به التهاب عفونی اطلاق می شود که به طور معمول همراه با فشار روی چشم ها، گونه، بینی و به خصوص سردرد همراه است.

انواع سینوزیت

سینوزیت را می توان به دو دسته ذیل تقسیم کرد:

1. سینوزیت حاد : این نوع سینوزیت با آنتی بیوتیک قابل درمان بوده و طول درمان آن حدود 4 تا 6 هفته می باشد. آلودگی هوا، عفونت ویروسی یا باکتریایی و آلرژی از جمله عوامل موثر در ابتلای فرد به سینوزیت حاد هستند.
  2. سینوزیت مزمن : مهم ترین عوامل زمینه ساز این بیماری باکتری و قارچ می باشند. طول درمان این نوع سینوزیت حداقل 1 تا 2 ماه بوده و درمان آن با مصرف اسپری و آنتی بیوتیک امکان پذیر است.

علائم سینوزیت چیست؟

از جمله شایع ترین علائم سینوزیت می توان به موارد ذیل اشاره کرد :

• گرفتگی بینی
  • عطسه
  • چشمان اشک آلود
  • آبریزش بینی

تشخیص سینوزیت

به طور معمول برای تشخیص این عارضه اقدام به انجام سی تی اسکن می شود. در برخی از افراد ممکن است این روش کارآمد نبوده و نیاز به آندوسکوپی سینوس و بینی باشد که با استفاده از همین روش نیز می توان سینوزیت را درمان نمود.

مراقبت های بعد از آندوسکوپی سینوس و بینی

1. بیمار بعد از جراحی و در همان روز از بیمارستان مرخص می شود.
  2. بروز مقدار کمی خونریزی و درد بعد از جراحی طبیعی بوده و جای نگرانی نیست.
  3. بعد از انجام این روش تا مدتی از خوردن غذاهای سفت خودداری کرده، فقط غذاهای آبکی و نرم میل نمایید.
  4. از وارد شدن هرگونه ضربه به بینی خود جلوگیری کنید و غیره.